Talán mondhatjuk azt, hogy a víz legfotogénebb aspektusa a visszatükröző képessége. A kép egy Canon EOS R6 fényképezőgéppel, 31 mm-re állított Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM objektívvel, valamint 1 mp, f/16, ISO 100 beállításokkal készült.
A természetjárás öröme: 5 módszer a víz fotózásához
Ismerj meg öt profi tippet a víz fotózásához – az elmosódott vízesésektől az aláhulló vízcseppekig. Részletek itt...
Kísérletezz a fényképezőgép magasságával a tükröződés megkomponálásakor: ha nagy szöget alkalmazol, azzal tisztábban jelenítheted meg, míg az alacsony szöggel közelebb kerülhetsz a felszínhez, és dinamikusabb nézetből örökítheted meg a témádat. Ha a lezúduló vizet lenyűgöző, elmosódott hatással szeretnéd megörökíteni, hosszú expozíciót kell használnod. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 64 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektívvel, 15 mp, f/20 és ISO 100 beállítással készült. A semleges (ND) szűrők kiválóan blokkolják a fényt, ugyanakkor megnehezíthetik, hogy a keresőn keresztül jól lásd a felvételt. Ennek ellensúlyozására használd az Élő nézetet a komponáláshoz és a fókuszáláshoz, majd a fényképezőgép bemozdulásának megelőzése érdekében állíts be egy két másodperces időzítőt. Ha a fényképezőgépedet a Canon Camera Connect alkalmazással párosítod, a telefonod segítségével perc hosszúságú Bulb (B) módú expozíciókat indíthatsz el és állíthatsz le, ami azt jelenti, hogy annyi időre aktiválhatod a zárat, amennyire csak szeretnéd. Ha az expozíció egy percig is eltart, a tengernek tejszerű, lenyűgöző elmosódott hatást kölcsönözhetsz, a felhőket pedig finom mozgással örökítheted meg. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 24 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektívvel, 2,5 mp, f/16 és ISO 100 beállítással készült. A hullámok fotózásakor gyakran nehéz jól megítélni, mikorra időzítsd a felvételt, ezért állítsd a fényképezőgépet nagy sebességű sorozatfelvétel módba, és készíts néhány gyors sorozatfelvételt, ahogy a hullámok felcsapnak. Semmi sem bizonyítja jobban a víz fenséges erejét, mint a tajtékzó hullámok – ha variálni szeretnéd a végleges képet, kísérletezz különböző záridőkkel. A fotó Canon EOS 850D fényképezőgéppel, 27 mm-re állított Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektívvel, 1/20 mp, f/25 és ISO 100 beállítással készült. Ha a vakut egy kék acetátból készült lap mögé helyezed, az eredmény: színes tükröződések a vízen a fotón. A fénykép elkészítéséhez James egy RF 35mm F1.8 Macro IS STM makroobjektívet használt. Az ehhez hasonló makroobjektívek segítségével hihetetlenül részletgazdag közeli felvételeket készíthetsz a vízcseppekről. Már előre fókuszálj manuálisan arra a pontra, ahová a vízcsepp le fog esni. A fotó Canon EOS RP fényképezőgéppel és egy RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektívvel, 2 mp, f/16 és ISO100 beállításokkal készült.
Az alábbi öt, vízfotózással kapcsolatos technikával új szintre emelheted a fotózásodat, akár a nyári kánikulában fedezed fel a természetet, akár a hidegebb hónapokban, az otthonodhoz közelebb keresel témákat.1. A vízben tükröződő témák megörökítése
A fényképezőgépet Rekesz-előválasztás (Av) módba állítva kiválaszthatod a rekeszértéket, míg a fényképezőgép a megfelelő expozíció érdekében automatikusan beállítja a záridőt. Ahhoz, hogy az előtér és a távolból visszaverődő részletek egyaránt élesek maradjanak, válassz szűk rekeszértéket, és használd a Photo Companion alkalmazásban elérhető mélységélesség (DOF) és hiperfokális távolság kalkulátort. A hiperfokális távolsággal való fókuszálással megkeresheted, melyik a legközelebbi pont, amelyre ráfókuszálva a háttér élessége még megfelelő, így a felvételed nagyobb része lesz éles.
A szűk rekeszérték alternatívájaként egy rendkívül nagy rekeszértéket is kipróbálhatsz, amelynek segítségével az előtér vagy a tükrözött jelenet elhomályosításával absztrakt hatást kelthetsz.2. A vízesések fotózása
Az egyszerűbb beállításhoz állítsd a fényképezőgépedet Manuális (M) módba, a rekeszérték pedig legyen elég kicsi ahhoz, hogy biztosítsa a nagy mélységélességet és az ISO 100 értéket, majd addig állítgasd a záridőt, amíg a fénymérés megfelelőnek nem tűnik. Ezután helyezd fel az ND-szűrőt, és ennek megfelelően módosítsd a záridőt. Az ND-szűrő által blokkolt minden egyes fényfokozat lehetővé teszi az expozíciós idő megduplázását. A kattintásszámlálás hasznos módszer lehet az újraszámításhoz, mivel a záridő tárcsáján fokozatonként két vagy három kattintás történik (a fényképezőgép menüjében beállított lépésektől függően).3. A tenger elsimítása
4. A tajtékzó hullámok fotózása
Ha képstabilizátoros objektívet, illetve beépített képstabilizátorral rendelkező EOS R5 vagy R6 fényképezőgépet, valamint nagy látószögű objektívet használsz, a „reciprok szabályt” követve egy 1/20 mp-es expozícióval készült felvétel kézből egy 20 mm-es objektívvel készíthető el.
Ha pedig egy kicsit aktívabb szeretnél lenni akár a parton, akár a vízben, a Canon IVY REC tökéletes társad lehet ebben. Ütésálló és egyben vízálló is 30 percig, két méteres mélységig. A vízi sportok fotózásával kapcsolatos további tippekért tekintsd át útmutatónkat, hogy a lehető legtöbbet hozhasd ki a vízi jelenetekből.5. A vízcseppek kimerevítése
Ezt a technikát úgy gyakorolhatod, hogy egy pipettát vagy fecskendőt egy pohár víz fölé állítasz, a vakut pedig úgy helyezed el, hogy hátulról világítsa meg a vízcseppet. Állítsd a fényképezőgépet Manuális (M) módba f/8 és ISO 100 beállításokkal, valamint kb. két másodperces záridővel. Kezdd meg az exponálást, cseppentsd le a vizet, majd hozd működésbe a vakut manuálisan, amikor a vízcsepp a felszínhez ér, vagy használj távkioldót a vaku automatikus aktiválásához. Ez komoly próbatétel a fotós készségeid és a megvilágítási technikád számára, azonban lenyűgöző eredménnyel kecsegtet.