Dr. Szász János: A vályogtól a panelig c. retrospektív kiállítás - Kepes Intézet Eger - 2022. szeptember 28-ig!

2022.09.07. Szerda

A Kepes Intézet (Eger) ad otthont a pécsi születésű fotóművész első retrospektív tárlatának: a kiállított 150 kép először nyújt betekintést az életmű minden korszakába és tematikájába.

Dr. Szász János (1925 – 2005): A vályogtól a panelig c. retrospektív kiállítás - Kepes Intézet (Eger) - 2022. szeptember 28-ig!

A Kepes Intézet (Eger) ad otthont a pécsi születésű fotóművész első retrospektív tárlatának: a kiállított 150 kép először nyújt betekintést az életmű minden korszakába és tematikájába.

A kiállítás két héttel meghosszabbítva, szeptember 28-ig látogatható, Egerben a Kepes Intézetben! Finisszázs: szeptember 24., 17:00.

Ha egri vagy, esetleg Egerben jársz, akkor nézd meg Te is a kiállított fotókat!

null

Dr. Szász János - Vitorlásverseny a Balatonon - 1968

Dr. Szász János jogi egyetemi tanulmányait követően édesapja katonai rangja miatt nem lehet ügyvéd 1948 után. A grafika és a rajz iránt érzett ifjúkori szenvedélyét követve reklámgrafikusnak, betűfestőnek áll, majd 30 évesen ül ipari tanoncként iskolapadba, hogy fényképészetet tanuljon.

1957-ben kezdődik fotóművészeti alkotótevékenysége; ekkor kezd művészi igényű képeket nagyítani, melyekkel hazai és nemzetközi fotószalonokba pályáé. 1958-ban lep be a Mecseki Fotóklubba, a vidék legjelentősebb fotóműhelyébe, ahol alkotótársai Halász Rezső, Tillai Ernő és Lantos Miklós. Johannesburgtól Új Delhi-ig mutatják be képeit, amatőr és félamatőr fotószalonok rendszeres kiállító művésze.

null

Dr. Szász János - Össztánc - 1968

1958/59 különösen zord telén kezd el egy hóviharon átszüremlő emberalakokat megörökíteni. Az emberalakok e korai absztrahálása, azt kompozíciós elemmé emelő vagy feloldó fotográfiái nemzetközi szinten is újat hoztak: ezen képei nemzetközi kontextusban is jelentősnek számítanak, csakúgy, mint a környezetét ritmusra redukáló, innovatívan kontrasztos, grafikus jellegű fotográfiai.

1958-től a Pécsi Tervező Vállalat épületfotósa: a kiemelkedő építészeti műhelyben feladata többek között a pécsi Uránváros (az ország első szocialista lakótelepe) tervezésének, építésének dokumentálása, majd az átalakuló városkép változásának nyomon követése. A sors külön fintora az, hogy felül kell emelkednie a rendszer iránt érzett ellenszenvén, és feladata épp az lesz, hogy a rezsim új vívmányaiban, épületeiben találja meg a szépet vagy az örökkévalót.

null

Dr. Szász János - Tihany

1960-ban ugyanakkor felkérést kap egy ellentétes folyamat dokumentálására: a Műszaki Kiadó megbízza, hogy a modernizációs folyamat eredményeképp eltűnőfélben levő népi építészeti értékeket még “utolsó pillanatban” megörökítse. A másfél évtizedes kutatómunka eredménye a “Népi Építészetünk Nyomában” c. kötet (1976, Műszaki Kiadó), mely hazai és nemzetközi díjakkal (“Szép könyv”, Lipcsei könyvvásár díja) többszörösen kitüntetett, forrásértékű munka.

A pécsi és magyarországi falvakban megtett útjai során végig nyitva marad a téma – egy, a tájon áthaladó ember, ablakból látott lovaskocsi, árnyékok a homokban farakás – iránt. Magánya művészetébe is beszüremlik: “A képein az emberi alak szinte mindig egyedül szerepel” – ahogy a művészettörténész Colin Finlay fogalmazott londoni kiállítása (2012) megnyitóján.

null

Dr. Szász János - Csúszda - 1960

“Csakúgy, mint a megbízásból készített fotóin, a privát, művészeti kísérletezésein is az absztrakciót mint célt fogalmazta meg, ám úgy, hogy az emberek, a tárgyak vagy a táj még felismerhető marad. Képei töredezett valóság-szilánkok: táncoló párokat látunk, amint sötét és fehér foltokká oldódnak fel, hogy aztán újra találkozzanak; gyerekek vetnek olyan árnyékot a kosárpályán, hogy olybá tűnnek, mintha óriások harcolnának a labdáért” (Weltkunst)

Munkáját könyörtelenül szigorúan komponált, tökéletesen exponált és tűéles negatívok fémjelzik. Az exponálás Szásznak kiindulópontul szolgál csupán: valójában a sötétkmarában születnek képei. “A fotográfia one-man show” – mondogatta, arra utalva, hogy véleménye szerint egy valódi fotográfus, fotóművész maga nagyítja a képeit is. Számára az éjszakánként a 3 négyzetméteres családi fürdőszobából kialakított sötétkamra jelentette az alkotómunka terepét: rengeteg időt töltött így, önkéntes visszavonulásban.

null

Dr. Szász János - Balaton-felvidék vasárnap - 1965

Korlátozott eszközei azonban – hasonlóan közép- és kelet-európai társaihoz - csak további hajtóerőt adtak a további technikai innovációhoz vagy ahhoz, hogy alternatív utakon induljon el egy-egy megoldás után kutatva. “Neveltetésem és életfelfogásom alapján ekkor vált bennem a soha le nem írt, nem “deklarált”, de mindmáig következetesen megvalósított élet-alapelvvé: “NEM FELADNI!” amint írja. A Nyugatról vizuális referenciának számító prospektusokat, folyóiratokat, technikai eszközöket, kémiai anyagokat csempész Magyarországra. Később ez utóbbiakból kísérletezi ki a saját fejlesztésű oldatát, amely igen rövid idő, 10 perc alatt “megöregedett”: újat kellett keverni. Ezt a keveréket aztán ecsettel, szivaccsal, fröcskölve, vagy akár folyó víz alatt applikálja a fotóra: ezzel derít, “visz fényt” a képre. A kész fényképeket két farostlemez közé tette, amelyre ráült: hely híján így préselte azokat. Száradás után gyakran ecsettel vagy filccel emel ki vagy töröl el fehér vagy fekete tónusokat.

A sötétkamra így ugyanolyan fontos elemmé lép alő alkotófolyamatában, mint az exponálás maga: ezért nincs két egyforma Szász-fotó. Ez a könyörtelen maximalizmus aztán kikezdi egészségét: 1980-ra zöld- és szürkehályoggal sújtott látását már mínusz 18 dioptriás szemüveggel kellett korrigálni. Alig két évtizedes alkotómunka után arra kényszerül, hogy letegye szeretett fényképezőgépét.

null

Dr. Szász János - Beadás- 1968

A fotóséletben továbbra is roppant aktív szerepet vállal: 1958-tól cikkeket ír fotós szaklapokba, műkritikáival járul hozzá a fotósélet és a fotós gondolkodás továbbviteléhez, kiállításokat, vetítéseket szervez. A fotográfia oktatásában is maradandót alkot: szakkönyveket ír, 1962-től a pécsi I. sz. Szakiskolában tanít, ahol 1966-ban megalapítja az Országos Középiskolai Fotóversenyt, amely az ország legrégebb óta működő fotópályázata, nevét a dr. Szász János vándorserleg viseli.

“ A Szász által létrehozott életmű rávilágít az erős művészeti vízióra és innovációra, amely akkoriban a Magyarországon dolgozó fotográfusokat jellemezte. Merészen grafikus absztrakcióit elsősorban a magyar élet és táj inspirálja, ám Szász képei mégis egyetemes nyelven kommunikálnak. Az olyan magyar óriások, mint Kertész és Moholy-Nagy hagyományára építkező Szász radikális perspektívákkal, szigorú kompzícióval és a merész, innovatív fekete-fehér kontrasztokkal tűnik ki.” (Wall Street International Magazine, USA)

***

A hagyaték a művész halála utána került napvilágra a család és a SosemArt Alapítvány tevékenységének köszönhetően. Életmű-kiállítások következtek London, Stuttgart, Bécs, Új-Delhi/Collegium Hungaricum-aiban, melyet követően két vezető fotógalerista, Robert Koch (San Francisco) és Eric Franck (London) veszi fel művészei közé Szászt.

A hagyaték képei ezután bemutatkoztak a világ vezető művészeti vásárain, további magángalériákban, és Európa legnevesebb aukciósházai árverésein. Szász halála után generációja legtöbb nemzetközi figyelmet kapó és legdrágább magyar fotóművésze lett.

Írt róla a L'Oeil de la Photographie, Németország legrégebbi művészeti magazinja, a Weltkunst, Collectordaily.com, a San Francisco Examiner és a Wall Street International Magazine. Össztánc c képe David Leavitt: The Two Hotel Francforts c., New York Times bestseller-listást regény borítója lett, 2017 májusában egy vintázs fotója a Sotheby’s londoni fotóárverésén gazdára talált. Képei megtalálhatók vezető itthoni és külföldi magán- és közgyűjteményekben.

A késő hatvanas és korai hetvenes évek közép-és kelet-európai neo-avantgárd művészete nemrég feldolgozásra került, amely felhívta a Nyugat figyelmét arra, hogy itt, a Vasüggöny keleti oldalán is hasonló innovatív munka folyt, mint Nyugaton. Szász generációja, amely az ötvenes években kezdte karrierjét, kimaradt a kutató figyelemből. Mégis, a művész példája mutatja: további figyelmet, feltárást érdemel a korszak, és első retrospektívja (melyet a régió további közintézményeiben tervezünk kiállítani) egyben felhívás a hasonló művészeti életművek további tanulmányozására, kutatására.

A kiállítás kurátora Kincses Károly fotómuzeológus.

Az NKA és az East of Eden Gallery támogatásával valósult meg, köszönjük!

www.kepesintezet.hu // www.szaszphoto.hu // 2022. 09. 28-ig. // Finisszázs: szept 24, 17:00

Az idézett írások:

https://www.weltkunst.de/auktionen/2016/05/zwischen-schwarz-und-weiss-janos-szasz-und-die-fotografie

https: // wsimag.com/art/6015-janos-szasz

További cikkek:

http://www.loeildelaphotographie.com/fr/2016/04/25/article/159901493/budapest-dr-szasz-janos-paralells/

https://www.sfexaminer.com/culture/j-nos-sz-sz-photos-capture-20th-century-hungary/article_3a8535d0-efc6-5874-bb13-8fbf86684838.html

https://www.lensculture.com/janos-szasz

http://index.hu/nagykep/2016/04/24/jeghegyek_a_koromfekete_balatonban/

http://index.hu/nagykep/2016/01/16/fajdalmas_sotet_de_felemelo_korszak_volt_ez/

További információ:

www.szaszphoto.hu

és

Szász Balázs

szaszphoto@gmail.com

+36 30 345 8334

null

Dr. Szász János - Séta - 1958

Adatvédelmi központ

Feltétlenül szükséges sütik

Feltétlenül szükséges sütik olyan funkciókat biztosítanak, amelyek nélkül a honlapunk nem használhatók rendeltetés szerűen. Ezen cookie-kat kizárólag mi használjuk, ezért ezek az első fél cookie-jai. A feltétlenül szükséges cookie-k használatához az Ön hozzájárulására nincsen szükség. Ezért a feltétlenül szükséges cookiekat nem lehet be és kikapcsolni. A honlapunkon a következő Feltétlenül szükséges sütiket használjuk:

resolution, fotoplussession, language, gdpr_privacy_bar, gdpr_allowed_cookies, gdpr_consent_types

Tájékoztatjuk, hogy a honlapon ún. sütiket (cookie-kat) használunk, amelyeknek célja, hogy anonimizált formában látogatottsági információkat gyűjtsön, valamint elképzelhető, hogy bizonyos szolgáltatások nélkülük nem lennének elérhetőek. Egyes cookie-k amelyet használunk harmadik személyek számára gyűjtenek adatokat, amelyeket arra használnak, hogy olyan reklámokat jelenítsünk meg mi és harmadik személyek, amelyek relevánsak Önnek. A sütikről további információt a Cookie / Süti Tájékoztatóban talál.