Peter Neill: Tippek koncertfotózáshoz
Amíg mindenki mást elvarázsol a zene, a fények és a művész jelenléte, ő a munkáját végzi. Peter Neill koncertfotós számára a világ legnagyobb előadóinak a megörökítése napi rutin.
Amíg mindenki mást elvarázsol a zene, a fények és a művész jelenléte, ő a munkáját végzi. Peter Neill koncertfotós számára a világ legnagyobb előadóinak a megörökítése napi rutin.
Megosztotta velünk néhány tippjét arról, hogyan készíti elő Sony fényképezőgépeit a legjobb koncertfotók elkészítéséhez.
Objektív kiválasztása
Objektívek terén van egy-két egyértelmű választás. Ilyenek a Sony 24-70mm f/2.8 G-Master objektív és a 70-200mm f/2.8 G-Master objektív. Ezek az objektívek Peternek nagy rugalmasságot tesznek lehetővé, igazodva a fényképezési körülmények rendkívüli sokféleségéhez, az f/2.8 blendenyílás pedig elegendő fény bejutását teszi lehetővé a gyors zársebesség használatához a pergő események egy-egy pillanatának kimerevítése érdekében.
Egyes speciális felvételek elkészítéséhez Peter szívesen használ néhány más objektívet is. Az egyik ilyen a Sony 12-24mm f/4 nagylátószögű objektív. A gyújtótávolságából adódó szuper széles látómezőjének köszönhetően ezzel az objektívvel Peter a fotós árokból a színpad egészét fotózni tudja, de akár a tömeg felé is fordíthatja a fényképezőgépét, ha az esemény grandiózus voltát szeretné érzékeltetni.
Ott van még a 85mm f/1.4 GM objektív is. Ezt az objektívet a leggyakrabban portrék készítéséhez használják, és ez a színpadon sincs másként. Az objektív gyújtótávolsága lehetővé teszi Peter számára, hogy az énekest kényelmes távolságból fotózza, míg az f/1.4 blendenyílás által beengedett rengeteg fénynek köszönhetően gyors zársebességet használhat a pergő események pillanatainak kimerevítése érdekében – mindezt úgy, hogy közben az érzékenységet az alacsony ISO-beállításnak megfelelő szinten tartja. Ez az olyan, kisebb helyszíneken is hasznos, amelyek általában nem rendelkeznek a nagy koncerthelyszínek lenyűgöző színpadvilágítási lehetőségeivel.
Peter szerint csupán egy gyújtótávolsággal rendelkező objektív használata a fotóst kreatívabb megoldásokra ösztönözheti; „Néha kizárólag a 85mm f/1.4 objektívet használom. Ha az ember egyetlen objektívre van utalva, elkezd jobban odafigyelni a részletekre és elkezdi keresni a kreatívabb felvételek készítésének lehetőségeit.”
Peter Sony α7 III és α7R III fényképezőgépeinek Eye-AF funkciója garantálja, hogy az előadó szeme minden egyes fotónál fókuszban marad, még akkor is, ha olyan, rendkívül kis mélységélességű objektívet használ, mint amilyen a 85mm f/1.4.
Előfordul azonban olyan eset is, amikor Peter a kreativitás érdekében inkább manuálisan állítja be a fókuszt. A kép egyes részleteinek fókuszba helyezéséhez a fókuszkiemelési funkciót alkalmazza. Ez kiemeli a kép fókuszban lévő objektumainak a szélét, és gyors fókuszváltást tesz lehetővé a fotós számára. A funkció akkor is igen hasznos, ha gépére adapteren keresztül régi objektívet szerel fel.
Exponálás
„Az adott fényképtől függően különböző dolgokat exponálok, de az előadók arca szinte mindig köztük van” – magyarázza Peter.
A színpadi megvilágítás színváltásaival és a villogással Peter a Sony α7 sorozatú fényképezőgépeinek segítségével birkózik meg, amelyeket teljes mértékben kézi expozícióval használ, a hátsó kijelzőre és a hisztogramra bízva magát, hogy a fotói minél több jól megvilágított részletet megragadjanak.
Kifejti: „Nem zavar egy-egy kimagasló fényerejű terület, amit fénypont vagy reflektor fénye okozott, de nagy, sík területek esetén ezt mindenképpen kerülöm. Sokkal hatékonyabbnak találom az árnyékok kiemelését, mint a nagy fényerejű területek fényéből való visszavételt.”
A blende megválasztását az határozza meg, hogy Peter éppen mit fényképez. Egy turnéposzter fotózásánál például nagyobb mélységélességre van szükség, hogy a zenekar minden tagja fókuszban lehessen, tehát Peter inkább f/5.6 blendenyílást választ, mint teljesen szélesre nyitott, f/2.8 vagy f/1.4 rekeszértékre állítottat.
A zársebesség megválasztásának fő szempontja a bemozdulási elmosódás. Az előadók állandó mozgásban vannak, még ha nem is erőteljes ez a mozgás. Emiatt Peter a zársebességet soha nem veszi 1/160 másodpercnél lassúbbra.
„A bemozdulási elmosódás persze lehet tudatos művészi választás is” – teszi hozzá, – „de ha ezt el akarom kerülni, akkor – mindegy, milyen objektívet használok – minimum 1/160 másodpercre állítom a sebességet.”
Peter a Sony Europe Imaging nagykövete, és további munkái tekinthetők meg a következő oldalon: www.sony.hu/alphauniverse