Peter Neill: Tippek koncertfotózáshoz

2019.08.16. Péntek

Amíg mindenki mást elvarázsol a zene, a fények és a művész jelenléte, ő a munkáját végzi. Peter Neill koncertfotós számára a világ legnagyobb előadóinak a megörökítése napi rutin.

Amíg mindenki mást elvarázsol a zene, a fények és a művész jelenléte, ő a munkáját végzi. Peter Neill koncertfotós számára a világ legnagyobb előadóinak a megörökítése napi rutin.

Megosztotta velünk néhány tippjét arról, hogyan készíti elő Sony fényképezőgépeit a legjobb koncertfotók elkészítéséhez.


Objektív kiválasztása

Objektívek terén van egy-két egyértelmű választás. Ilyenek a Sony 24-70mm f/2.8 G-Master objektív és a 70-200mm f/2.8 G-Master objektív. Ezek az objektívek Peternek nagy rugalmasságot tesznek lehetővé, igazodva a fényképezési körülmények rendkívüli sokféleségéhez, az f/2.8 blendenyílás pedig elegendő fény bejutását teszi lehetővé a gyors zársebesség használatához a pergő események egy-egy pillanatának kimerevítése érdekében.

Egyes speciális felvételek elkészítéséhez Peter szívesen használ néhány más objektívet is. Az egyik ilyen a Sony 12-24mm f/4 nagylátószögű objektív. A gyújtótávolságából adódó szuper széles látómezőjének köszönhetően ezzel az objektívvel Peter a fotós árokból a színpad egészét fotózni tudja, de akár a tömeg felé is fordíthatja a fényképezőgépét, ha az esemény grandiózus voltát szeretné érzékeltetni.

Ott van még a 85mm f/1.4 GM objektív is. Ezt az objektívet a leggyakrabban portrék készítéséhez használják, és ez a színpadon sincs másként. Az objektív gyújtótávolsága lehetővé teszi Peter számára, hogy az énekest kényelmes távolságból fotózza, míg az f/1.4 blendenyílás által beengedett rengeteg fénynek köszönhetően gyors zársebességet használhat a pergő események pillanatainak kimerevítése érdekében – mindezt úgy, hogy közben az érzékenységet az alacsony ISO-beállításnak megfelelő szinten tartja. Ez az olyan, kisebb helyszíneken is hasznos, amelyek általában nem rendelkeznek a nagy koncerthelyszínek lenyűgöző színpadvilágítási lehetőségeivel.

Peter szerint csupán egy gyújtótávolsággal rendelkező objektív használata a fotóst kreatívabb megoldásokra ösztönözheti; „Néha kizárólag a 85mm f/1.4 objektívet használom. Ha az ember egyetlen objektívre van utalva, elkezd jobban odafigyelni a részletekre és elkezdi keresni a kreatívabb felvételek készítésének lehetőségeit.


Peter Sony α7 III és α7R III fényképezőgépeinek Eye-AF funkciója garantálja, hogy az előadó szeme minden egyes fotónál fókuszban marad, még akkor is, ha olyan, rendkívül kis mélységélességű objektívet használ, mint amilyen a 85mm f/1.4.

Előfordul azonban olyan eset is, amikor Peter a kreativitás érdekében inkább manuálisan állítja be a fókuszt. A kép egyes részleteinek fókuszba helyezéséhez a fókuszkiemelési funkciót alkalmazza. Ez kiemeli a kép fókuszban lévő objektumainak a szélét, és gyors fókuszváltást tesz lehetővé a fotós számára. A funkció akkor is igen hasznos, ha gépére adapteren keresztül régi objektívet szerel fel.


Exponálás

Az adott fényképtől függően különböző dolgokat exponálok, de az előadók arca szinte mindig köztük van” – magyarázza Peter.

A színpadi megvilágítás színváltásaival és a villogással Peter a Sony α7 sorozatú fényképezőgépeinek segítségével birkózik meg, amelyeket teljes mértékben kézi expozícióval használ, a hátsó kijelzőre és a hisztogramra bízva magát, hogy a fotói minél több jól megvilágított részletet megragadjanak.

Kifejti: „Nem zavar egy-egy kimagasló fényerejű terület, amit fénypont vagy reflektor fénye okozott, de nagy, sík területek esetén ezt mindenképpen kerülöm. Sokkal hatékonyabbnak találom az árnyékok kiemelését, mint a nagy fényerejű területek fényéből való visszavételt.

A blende megválasztását az határozza meg, hogy Peter éppen mit fényképez. Egy turnéposzter fotózásánál például nagyobb mélységélességre van szükség, hogy a zenekar minden tagja fókuszban lehessen, tehát Peter inkább f/5.6 blendenyílást választ, mint teljesen szélesre nyitott, f/2.8 vagy f/1.4 rekeszértékre állítottat.


A zársebesség megválasztásának fő szempontja a bemozdulási elmosódás. Az előadók állandó mozgásban vannak, még ha nem is erőteljes ez a mozgás. Emiatt Peter a zársebességet soha nem veszi 1/160 másodpercnél lassúbbra.

A bemozdulási elmosódás persze lehet tudatos művészi választás is” – teszi hozzá, – „de ha ezt el akarom kerülni, akkor – mindegy, milyen objektívet használok – minimum 1/160 másodpercre állítom a sebességet.


Peter a Sony Europe Imaging nagykövete, és további munkái tekinthetők meg a következő oldalon: www.sony.hu/alphauniverse

Adatvédelmi központ

Feltétlenül szükséges sütik

Feltétlenül szükséges sütik olyan funkciókat biztosítanak, amelyek nélkül a honlapunk nem használhatók rendeltetés szerűen. Ezen cookie-kat kizárólag mi használjuk, ezért ezek az első fél cookie-jai. A feltétlenül szükséges cookie-k használatához az Ön hozzájárulására nincsen szükség. Ezért a feltétlenül szükséges cookiekat nem lehet be és kikapcsolni. A honlapunkon a következő Feltétlenül szükséges sütiket használjuk:

resolution, fotoplussession, language, gdpr_privacy_bar, gdpr_allowed_cookies, gdpr_consent_types

Tájékoztatjuk, hogy a honlapon ún. sütiket (cookie-kat) használunk, amelyeknek célja, hogy anonimizált formában látogatottsági információkat gyűjtsön, valamint elképzelhető, hogy bizonyos szolgáltatások nélkülük nem lennének elérhetőek. Egyes cookie-k amelyet használunk harmadik személyek számára gyűjtenek adatokat, amelyeket arra használnak, hogy olyan reklámokat jelenítsünk meg mi és harmadik személyek, amelyek relevánsak Önnek. A sütikről további információt a Cookie / Süti Tájékoztatóban talál.